27. maj Zarautz – Deba  26 km

Var ude af pensionen kl. 6.30 til en meget smuk morgen. Jeg havde i nattens løb besluttet mig for at gå langs kysten i stedet for over bjergene, som jeg var på vej op til i går. Mine knæ trænger til ro og jeg savner en vandrestok.

Pensionen
En skøn solopgang
Monument to Juan Sebastián Elcano
og lavvande

Går 9 km til Zumaia og fik dejlig Cafe Americano, Zumo og Croissant.  Og jeg er bare så godt tilpas. Det var den rigtige beslutning at tage den nemme vej i dag. Jeg havde jo også besluttet hjemmefra at det skulle være en fornøjelse. Udfordrende ja, men ikke ødelæggende for helbredet.

  En anden form for baskisk dekoration
Og der bliver skrevet noter til en kommende dagbog
En gammel buk i plaid
Med en mælkekasse til hjælp så sparer man løftet, når det går ned ad bakke. Men hvor længe mon?

Kommer på landevejen forbi en luftpumpe. Sikke en service til de cyklende pilgrimme. Dem er der ellers ikke så mange af her. Jeg havde mere brug for at der var en brønd eller en colaautomat.

Caminoen drejer af en smal marksti væk fra vejen. Det undrer mig lidt at der er lige så mange fodspor op som ned. Det burde signalere et eller andet. Og da jeg har gået en halv time, er stien spærret og helt ufremkommelig.

Jeg må gå tilbage. Og opdager at en pil er streget over og viser at man skal fortsætte langs landevejen. Jeg må altså se mig bedre for. Og jeg må se at få fat på et ordentlig kort. Jeg tror slet ikke jeg var forberedt på hjemmefra, at der var så få mennesker på ruten denne gang.

Ja, man skal have øjnene med sig

Kom forbi et selskab der var på udflugt og sad og nød deres kaffe og en dejlig chokoladekage. Jeg blev selvfølgelig budt på både kaffe og kage.

Uhm

Det er altså lidt mærkeligt med mig. Jeg kan ankomme fuldstændig smadret og ødelagt til mit bestemmelsessted og næsten være på vej til at opgive at fortsætte den næste dag. Og når jeg så ankommer til herberget, er der ingen og jeg er overbevist om de andre er gået meget længere end mig.

2-3 timer efter ankommer de så og ser meget forbavsede ud over at jeg er kommet først. Jeg må altså blive lidt bedre til at administrere mine kræfter. Og tage nogle flere pauser.

De andre har i øvrigt også taget landevejen. Og har skudt genvej gennem en lang jernbanetunnel. Heldigvis var det en nedlagt strækning.

Kirken før indgangen til Deba

Da jeg kommer til Deba vinker en mand mig hen til en elevator for enden af en lille gyde. Da vi er kørt ned og har forladt køretøjet, står jeg på en lavere liggende gade. OK det er godt nok et bjergrigt terræn med store højdeforskelle. Manden er pludselig væk og jeg ser der er yderligere en elevator. Jeg kører helt ned til centrum og har sparet mange skridt.

Jeg spørger flere om vej til alberget og alle svarer ved at nævne ’el guardia’ (politiet). Hvad forgår der lige her. Endelig ser jeg en politimand og går hen og spørger ham om vej. Han svarer ikke, men gør tegn til mig om at følge med.

Han går så stærkt, at jeg næste ikke kan følge ham. Og han fører mig ikke til alberget, men til politistationen. Hvad har jeg gjort? Ligner jeg en eftersøgt, eller hvad?  Jeg er trods alt stadig i baskerland.

Han forlanger at se mit pas. Også det andet. Og så forstår jeg det endeligt. Han står for registrering af pilgrimme. Jeg får et stempel, et kort med vejen til herberget, samt en nøgle som jeg får besked på at smide i postkassen næste morgen.

Alberget i Deba, med madrasser i tre etager. Heldigvis har jeg mulighed for en underkøje

Jeg ankommer til herberget 16.45. Aurelio er der allerede. Han er kommet om formiddagen med bussen. Han går nu ikke meget, men han har også en dårlig tå nu.

Tøjet er vasket og slynget, derfor det brune vand. Så tøjet er nok ikke blevet helt rent. Men nu skal der renses støvler.

Det er lykkedes mig at få fat i en rigtig god guidebog. Desværre på spansk og ret tung. Jeg begynder at føle at min rygsæk er ret belastende.

Inigo (Basker), Bernard (Canada), Jose Luis (Coruna), Willi (Tyskland), Ludovic (Frankrig) og mig (Danmark) går ud og spiser på en meget fin restaurant. Jeg tror nok jeg fik rigeligt at drikke. De andre grinede i hvert fald meget af, at jeg er så rød i hovedet. Vi sover alle på alberget undtagen Jose Luc. Han bor altid på hotel. Men på alberget sover også en stor fyr (østeuropæer), sammen med os. Han snorker så køjerne ryster.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookie indstillinger
Accept
Privacy & Cookie policy
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Hvem er jeg

Min hjemmeside adresse er: https://jettescamino.dk.

Der er lige p.t ikke mulighed for at efterlade kommentarer på sitet.

 
Save settings
Cookie indstillinger