13/06/2006 Najera – Santa Domingo 21,2km 

Startede som sædvanligt alene og stoppede for kaffe i Azofra efter 5,7 km. Vi er blevet en stor flok. Sad sammen med Tony og to irske kvinder Mauren og Joan

Agnes er her også. Men hun har åbenbart bestemt sig for at hun vil følges med mig i dag og det er da egentlig også meget hyggeligt. Vi fik snakket en masse. Begge to. Og det er lidt ligesom at vi tænker på det samme og ser det samme.

Agnes er fotografen

I dag er der masser af blomster, humle, korn og grønne marker. Meget smukt. God vej og sti at gå på og kun en enkelt stigning.

Nem tur, som også gik gennem Cirueña. En lille bitte forfalden by i går og i morgen en ny by fyldt med nybyggeri og golfbane. Det er lidt trist at se at det gamle bare får lov at forfalde og at man hellere bygger nyt.

Agnes
Agnes

Vi nåede til Santa Domingo kl. 11,15 og måtte vente til klosterherberget åbnede kl. 12.00.

Spiste frokost og gik i banken.

Drak kaffe med Agnes og spiste noget vidunderligt karamel med mandler. De gør meget i søde sager her.

Klosteret i Santa Domingo
Et af mine yndlingsbilleder

Byen har fået navn efter Santo Domingo, der var en lokal hyrde og eremit. Han byggede en bro, mange kilometer vej, et herberg samt grundlagde et hospital. Alt sammen til gavn for pilgrimmene.

Besøgte Domingos grav og så hønsene i kirken. Der var meget koldt i krypten. Agnes har fortalt, at så mange gange som hanen galer når man kommer ind i kirken. Så mange gange vil man komme til Santiago. Og selvfølgelig galede den da hun gik ind. Og jeg fik ikke det mindste pip.

Hønsehuset. Man måtte ikke fotografere inde i kirken

Fakta er, at der over et alter er et bur med to høns og en hane. Historien er, at en forsmået kro-pige afgav falsk vidnesbyrd mod en ung tysk pilgrim, som gik caminoen sammen med sine forældre. Han blev hængt. Og forældrene fortsatte til Santiago og på tilbagevejen, så de at sønnen, der stadig hang i galgen, ikke var død. De gik til præsten, som sad ved sit aftensmåltid, der bestod af en unghane og fortalte ham om miraklet.

Han svarede at deres søn ikke var mere levende end den hane han havde på sin tallerken. Hvorefter benene samlede sig og blev til en levende unghane.

Det fik præsten overbevist og den unge mands uskyld. Han blev skåret ned og siden har man holdt høns i kirken.
Og det er skam rigtigt.

Agnes og jeg spiste i klosterhaven og delte en god Rioja.

Det var altså kun en flaske vi delte

Jeg fortalte Agnes at jeg var lidt skuffet over at jeg slet ikke havde været til messe.
”Der er da aftenmesse om 5 minutter. Vil du?”

Vi strøg af sted. Det var jo lige ved siden af. Meget højtideligt. Der blev bedt for os pilgrimme.
Det var vist det jeg manglede. Må opleve det igen. Selvom jeg ikke forstod meget, trods Agnes tolken.

Bagefter gik vi tilbage og vaskede op og jeg gik aftentur.

Set på dagens rute. “Midt i skoven bryder jeg en sti, og det blev en vej for pilgrimme” (Google translate)
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookie indstillinger
Accept
Privacy & Cookie policy
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Hvem er jeg

Min hjemmeside adresse er: https://jettescamino.dk.

Der er lige p.t ikke mulighed for at efterlade kommentarer på sitet.

 
Save settings
Cookie indstillinger