Det er den første dag hvor jeg føler en påvirkning i mine skinneben. De er ømme. Mødte Susanne Dk og Marie fra Norge. Og Birgit fra Tyskland er også kommet. Det var hende der kom så voldsomt til skade for nogle dage siden. De har alle boet i det kommunale alberge.


Vi var stærkt kaffetrængende da vi nåede til en by med en Café. Den var lukket, men der gik en ung mand og vaskede gulv. Efter en del overtalelse lukkede han os ind og med lidt besvær fik han lavet os en kop kaffe. Det er utroligt så hurtigt at tiden og kilometerne går.
I Hospital de Orbigo krydser vi Caminoens længste bro. Der har en gang været en rivende flod her, nu er der kun grønt under de 19 buer over “floden”.


I 1434 afholdt ridderen Suero de Quiñones en turnering, hvor han eller en af hans ledsagere udfordrede alle mænd af samme rang, som ønskede at krydse broen her, til en turnering, hvor Suero holdt denne bro i den ulykkelige kærligheds navn. Hvis nok fordi han bejlede til en skønjomfru. Udfordringen blev taget alvorligt. Da 1434 var et jakobinsk helligår, var trafikken på St James Road betydelig. Turneringen varede fra 11. juli til 9. august, hvorefter don Suero , som sejrede, drog på pilgrimsfærd til Santiago.
Fireogtyve år senere blev Suero de Quiñones i øvrigt dræbt af Gutierre de Quijada, en ridder han havde slået ved turneringen i 1434.








Ankommer til Astorga ved middagstid. Her er et af Gaudis bygningsværker, som jeg brænder efter at se. Det blev oprindeligt bygget til biskoppen, men han nægtede at bo i det, så det er nu et pilgrimsmuseum, men det er selvfølgelig lukket om mandagen. Og det er mandag i dag.



2,5 euro for en kæmpe fadøl på rådhuspladsen i Astorga. Det kan Odense vist ikke præstere.


